سید محمد فخار: گره ۸روزه آلودگی هوای هفته‌های اخیر سرانجام به لطف باد و باران گشوده شد تا مشخص شود پس از ۲دهه هنوز برنامه‌ای برای پیشگیری از آلودگی هوا در تهران و کلانشهرهای کشور وجود ندارد.

انباشت ذرات معلق كمتر از 2/5ميكرون تاكنون بارها موجب تعطيلي مدارس و ادارات، ممنوعيت‌هاي تردد در شهر و تشديد بيماري شهروندان و در برخي موارد باعث مرگ بيماران تنفسي و قلبي شده است. درعين حال هنوز طرح قطعي براي رفع آلودگي هوا وجود ندارد. گرچه از سال78 مصوبات و آيين‌نامه‌ها براي جلوگيري از آلودگي هواي كلانشهرها روي هم تلنبار شده اما بسياري از آنها در حد راهكار باقي‌مانده و به فراموشي سپرده شده است. تاكنون 10قانون در مجلس براي مقابله با آلودگي هوا به‌تصويب رسيده است. دولت‌هاي ششم تا يازدهم براي رفع آلودگي هوا نسخه‌هاي گوناگون پيچيده‌اند اما هنوز باد و باران بايد آلودگي هوا را رفع كند.

مديريت شهري پايتخت از سال92 و با روي كار آمدن دولت يازدهم طرحي نو براي مقابله با آلودگي هوا پايه‌ريزي و اعلام كرد مي‌تواند درصورت واگذاري اين مسئوليت از دولت به شهرداري براي رفع آن اقدام و به سرعت اين معضل ديرپاي كلانشهرها را رفع كند اما مسئله اصلي آنجاست كه زيرساخت اجراي اين اقدام داوطلبانه، تحقق مديريت يكپارچه شهري است. در اين زمينه وزير بهداشت چندي‌پيش اعلام كرد كه «آلودگي هواي كلانشهرها به‌دليل نبود مديريت واحد شهري است.» از طرف ديگر شهرداري تهران نيز رفع مشكلات زيستي از شهر را متضمن تحقق مديريت يكپارچه مي‌داند اما هنوز هيچ دستي براي رفع مشكلات مديريتي دراز نشده است.

8گام محيط‌زيستي مديريت شهري تهران، بزرگ‌ترين دليل براي سپردن مديريت كاهش آلودگي هوا به تهران است. تجربه اقدامات محيط‌زيستي تهران اگرچه هنوز در رفع آلودگي هوا به‌طور كامل محقق نشده، در بسياري از زمينه‌هاي مربوطه به وظايف خود عمل كرده است. ايجاد 14خط معاينه فني، خروج صنايع آلاينده، توسعه حمل‌ونقل عمومي، حذف موتورسيكلت‌هاي بنزيني، نوسازي 4هزار تاكسي فرسوده، ورود تاكسي‌هاي هيبريدي، نوسازي 200ميني‌بوس فرسوده و تست فني مخازن اتوبوس‌هاي گازسوز گام‌هاي مهمي هستند كه همه در سال‌هاي اخير براي سلامت محيط‌زيست تهران برداشته شده‌اند.

ايجاد 14خط معاينه فني

مديريت شهري در حوزه وظايفي كه براي كنترل اين آلاينده‌هاي متحرك داشته، در سال‌هاي اخير زيرساخت رفع اين مشكل را با ايجاد و ساماندهي باكيفيت‌ترين خطوط مكانيزه معاينه فني در 14مركز مختلف فراهم كرده است.

خروج صنايع آلاينده

گام ديگر كاهش آلودگي تهران با خروج صنايع آلاينده از شهر برداشته مي‌شود. در اين زمينه شهرداري تهران با همكاري شوراي شهر تاكنون تعدادي از واحدهاي آلاينده جنوب شهر را تعطيل يا با تعبيه فيلترهاي محيط‌زيستي، آلايندگي آنها را كاهش داده‌اند. همچنين امسال قرار است تمامي صنايع آلاينده همچون آبكاري‌ها و اوراق‌كننده‌ها از تهران خارج شوند. از سويي در شوراي شهر نيز فهرستي از صنايع آلاينده تهيه‌شده و خروج كارخانه‌هاي آلاينده از تهران به گام‌هاي عملي رسيده است.

حذف موتورسيكلت‌هاي بنزيني

گام ديگر مربوط به حذف موتورسيكلت‌هاي بنزيني است كه مي‌تواند موجب كاهش 25درصدي آلاينده‌هاي جوي تهران شود. در اين زمينه، آغاز ورود موتورسيكلت‌هاي برقي به شهر در زمستان سال‌جاري صورت مي‌گيرد و قرار است براي افزايش استفاده از آنها در شهر وام و برق رايگان اختصاص يابد تا اين وسايل نقليه پاك به‌زودي باعث كاهش آلودگي هواي شهر شود.

توسعه حمل‌ونقل عمومي

تحقق گام‌هاي مديريت شهري براي كاهش آلودگي هواي پايتخت در بخش حمل ونقل عمومي به‌رغم محدوديت‌هاي موجود، مؤثر بوده است. نوسازي ناوگان فرسوده حمل‌ونقل شهري و ساخت مترو در كنار افزايش خطوط اتوبوسراني تندرو توانسته سهم قابل توجهي از مسافران درون‌شهري را به سمت خود جلب كند. اين مهم منجر به كاهش سفر با خودروهاي شخصي شده و به تبع آن، آلودگي هوا را كاهش داده است. البته مديريت شهري در اين زمينه پس از 5سال هنوز در انتظار تحويل سالانه هزار دستگاه اتوبوس نو براي نوسازي ناوگان خود مانده و دولت يازدهم نيز هنوز هيچ گامي براي اعطاي سهم قانوني اتوبوس‌هاي تهران برنداشته است.

 

کد خبر 278922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha